Mezigenerační přenos na novou generaci v oboru strojírenství

Podle celkových odhadů se uskuteční v příštích pěti letech největší takzvaně mezigenerační přenos bohatství v moderní době. Bohužel v nastupující nové generaci podle statistik ustojí tento fakt pouze jedna ze tří rodinných firem. Nyní spousta majitelů společností uvažuje o jejich předání nové generaci, co je ale příliš pozdě. Velmi často nemají vypracovaný žádný plán, který by tuto změnu usnadnil. Současná generace podnikatelů stárne a nastupující generace o předání vyspělého a zavedeného byznysu nemá zájem. Předání podniků v oblasti strojírenství by mělo probíhat spíše po zvolna a nové generace by měly být na tento fakt připravovány. Právě podle vedoucího Centra pro rodinné firmy při VŠE, Jiřího Hnilici, by měli právě rodiče o nástupnictví své děti na tento fakt připravovat již na středních školách ve věku dospívání.

Výzkum PwC

Výzkum v loňském roce společnosti PwC ukazuje, že více než 40 % rodinných firem nemá vypracovaný plán na její předávání. Pro příchod nových ředitelů je to ale nutné, jinak to pro obě strany znamená značný stres, a to pak přechází i na jejich zaměstnance, klíčové dodavatele i jejich zákazníky. Je tedy proto velmi vhodné, aby tato současná, ale i a nastupující generace, začala po nějakou dobu pracovat společně. Stejně tak by společnými silami všichni naplánovali chystanou změnu a tento plán pak všem sdělili. Samotná změna musí proběhnout rychle, což je možné bez chyb jen při důkladné přípravě.

Předat podnik je o moc těžší než jej vybudovat

Všechny děti majitelů strojírenských, ale i jiných rodinných firem také velmi často protlačují v současné době své vlastní zájmy a své ambice. Rodiče by měli zkusit odhalit pravou motivaci u svých dětí, pokud projevují zájem právě o práci v jejich vybudovaném podniku. Pokud dojde k předání vedení, pak by původní majitelé měli začít důvěřovat svým dětem a ponechat jim svobodné rozhodnutí v řízení podniku. Neměli by dále zasahovat do dění společnosti, což je ale často obtížné. Dívat se z pohledu zkušeností na chyby vlastních dětí, které mohou být fatální, zvládne jen málokdo. O strategických rozhodnutích by se pak mohla pobavit vždy celá rodina. Vždy je dobré, aby si nástupník prošel pomyslným kolečkem. Nejprve by měli pracovat na pomocných dělnických pozicích a postupně postupovat až nahoru. Když si děti sami osahají, jak to v podniku funguje, bude se jim řídit mnohem snáz.

strojirenstvi

Jsme hlavním výrobcem
zahradního nářadí Gardena

gardena-logo

Patříme do skupiny
Husqvarna Group

husqvarna-group-logo